vrijdag, oktober 15, 2010

Weer een winter

We gaan weer aan de slag !

Het lijstje wat echt moet:
- Scheur in de spiegel en kromme trap
- Bovenwaterschip (romp en dek) schilderen
- Nieuwe dekluiken
- Achterkajuit restaureren
- Oh ja, en een ander motor......

En noge een paar "mischien" items:
- Eventueel een vaste buiskap (met de ramen die ik al heb)
- Berghout vernieuwen (rvs)
- En eigenlijk een nieuwe kachel of de hudige echt goed installeren.
Nieuw zit niet in deze doklijst (geen geld)

Donderdag 7 oktober 2010





Nu ligt Stap weer in de loods bij GM.


Gepruts aan de mast

En samen met Kalinka ingepakt (Dank XXXX)

Zaterdag de 16e de motor al een heel eind gesloopt.
Ik kan nu ook zien wat er kapot is.....

Ook een goede suggestie gekregen voor de achterkajuit: Slopen en opnieuw intimmeren.

De motor is inmiddels verkocht via marktplaats

Donderdag 21 oktober: De motor is los en al een klein stukje verplaatst.
De nieuwe motor gaat een Yanmar worden. GM heeft een mooi aanbod gedaan.
Desondanks ga ik zo wel failliet....

Dinsdag 26 oktober is een heugelijke dag: De oude motor staat naast Stap !!

Donderdag 4 november: De nieuwe motor staat nu broederlijk naast de oude onder de boot.
Een Yanmar 4JH4AME (voor de liefhebbers).

Zondag 14 november: De schroef (MaxProp) gedemonteerd. Mischien heeft Mart er wat aan voor de Sigma van de zeilschool. Die heeft een blad te weining aan de klapschroef.
Later: Nee, Mart kan de schroef niet gebruiken, dus doorverkopen. Jammer voor hem.

Zondag 28 november is de oude motor opgehaald. Is doorverkocht aan iemand in Grouw, die wel wat onderdelen kon gebruiken.

Dinsdag 6 december samen met Gerard Sleyt de laatste oude motorsteunen weggesneden.
Was een hoop vuur, dus een snijden en de ander brandwacht. Het ging allemaal goed.
En Gerard heeft een betonmolen gekocht (van die andere Gerard).

Maandag 13 december het roer weggehaald (ging heeeeeel makkelijk). Die staat nu weer naast Stap


Ook de schroefas en aquadrive verwijderd.
Dus is nu de motorruimte klaar voor de nieuwe motor.

Hoe het was


Motorpalaver

Toen ik dat van die lege motorruimte aan Gerard zei, werd hij gelijk enthousiast. Een uurtje later stond de nieuwe Yanmar in de kajuit.

Om hem in de motorruimte te krijgen (230 kg!) moet er eerst een takel hulpstuk gemaakt.

De volgende dag uitgeprobeerd. Werkt (buigt wel 2 cm uit, maar dat is acceptabel).

Ook een gesprek gehad met Piet Pompe van Europrop over de nieuwe schroef en as. Dat heeft toch wel wat implicaties, zoals: Hoe lang mag een as zijn als hij maar op een plaats gelagerd is. Piet gaat rekenen en komt hierop terug.

Donderdag is Gerard klaar met het draaien van hulpstukken voor het centreren.
Stuk pijp van 40 mm opgezocht en dat gaat lukken. In de middag heeft de motor voor het eerst in de motorruimte gehangen (foto staat verderop). Ziet er goed uit, maar alles (brandstof, waterslot, uitlaat, etc.) moet wel op een andere plaats komen.

Pa heeft inmiddels "de patient" ook gezien en was onder de indruk.
Het is een heleboel werk....

Het schroefas systeem staat inmiddels ook te koop op marktplaats

Ik heb ook weer een klus (= sloop) lijstje gekregen:
- Oude uitlaat weg, inclusief de bocht in de motorruimte.
- Achterkajuit betimmering BB weghalen.
- Wrang in de motorruimte (bij de schroefas) weghalen.
- Nog wat "onduidelijke" stripjes e.a. weghalen uit de motorruimte.

Dus genoeg te doen terwijl Gerard gestaag verder werkt aan het plaatsen van de motor.

En dan, opeens, een telefoontje om "even" brandwacht te zijn.

Uurtje later: Whow !!!!

In het nieuwe jaar opeens een grote verassing !!
Gerard is al bijna klaar met de schade aan de spiegel en de kromme trap. Ook zit de uitlaat "opeens" aan de andere kant. Binnen is de zwanehals in de uitlaat ook gemaakt en een extra aansluiting voor de bilgepomp. Gerard heeft de afgelopen tijd super hard gewerkt aan Stap ! Dank je wel !

6 januari is Gerard met het waterslot aan de gang gegaan en 5 dagen later zijn de aanpassingen aan het waterslot klaar.

16 januari zijn al m'n spullen uit de acterkajuit (gelukkig heb ik een Berlingo en een garage) gehaald en de betimmering aan BB-zijde (waar de nieuwe uitlaat komt) is weg.
De slangen (uitlaat en bilgepomp) gaan we de 2e week van februari samen afmaken. Ook zal de electrische bilgepomp op de uitlaat aangesloten worden. De aansluiting van de hand-bilgepomp wordt ook veranderd. Via een zwanehals overboord in plaats van de huidige constructie die de kuip in pompt. En er komen hier en daar wat terugslagkleppen in.

20 februari is Stap toch weer een stukje verder. Niet super veel, want in de tussentijd ben ik nog "even" twee weken naar kantoor in Chennai geweest.
Alle overbodige stukken staal zijn er nu uit.
De achterkajuit is nu helemaal gesloopt.
De oude uitlaat is weg.

26 februari is de oude schroef, stuwdruklager en as verkocht.

23 april: Ik heb een gebruikte 3-blads MaxProp over kunnen nemen (voor een heel mooi bedrag). Ook nog de juiste asmaat.
Tijdje later is hij opgepoetst en ziet er zo uit.

Moet wel allemaal nieuw RVS in, want dat is door electrische corrosie weggeteerd.
Gelukkig kan dat via EuroProp eenvoudig geregeld worden.

10 Juni: Ik ben 50 geworden en dat hebben we in Rome gevierd !

21 juni: Het motorhok ziet er inmiddels zo uit.


Is nu klaar om de motor definitief te plaatsen.

25 juni: En nu staat de nieuwe motor in z'n geschilderde motorruim.


Stapje, stapje, stapje....

6 augustus: De eerste romp plekken zijn in de primer gezet en het achterluik is helemaal weg (plaatje volgt).
Verassing: Ik kon door de hoekjes van het luik buitenlucht zien ....... (oeps)
Paul, bedankt voor de "duw voorwaarts"

17 september: Het voorluik is nu ook weg en dus, als Gerard van vakantie terug is .....
Waarom het zo lang stil was?
Heftig besluit: Ik ga weer in een huis wonen.........
Ben een beetje klaar met het "kamperen"

30 oktober: De achterkajuit is nu helemaal gestript. Ik kan nu schuren en verven.
Daarna komt Maarten helpen om er weer iets presentabels van te maken.

15 november: Het is zover. Bij de notaris een dure handtekening gezet.
Ik mag me nu eigenaar noemen van een huis.

Deze en volgende week ben ik bezig met schilderen, poetsen, vloer schuren en verhuizen.

5 opmerkingen:

gerry zei

Hallo Hemmo,
Ik hem hem uit het water zien gaan dus zal ik met belangstelling z.n verdere reis op het drogen volgen.
Lieve Groet Gerry

Martijn zei

Hallo Hemmo,

Het is weer een hele onderneming. Zal het op de voet volgen.. Heel veel succes

Unknown zei

Wat een heerlijke zelfpijniging,veel geld uitgeven (auh)en hard werken maar straks is de pijn vergeten en dan wordt het dubbelgenieten van het resultaat.

Groet en dikke kus
Marjolein

TiGer zei

Ben benieuwd hoe het er uitziet als alles er in zit met de hele aandrijving, en naar de tewaterlating met 1e vaart. Succes : TiGer

....enne....als je hulp nodig hebt...

Unknown zei

Hoi zwoeger,

Hoe is het ermee, wil het een beetje lukken? Hoop dat je een beetje opschiet zodat je straks heerlijk kan genieten,

Groetjes,

FIny